1P-Y SR Vår 2023

LK209 oppgaver · 40 poeng · 4 timer (1 + 3)

Vis på projektor

Eksamensoppgavene er utgitt av Utdanningsdirektoratet. Første nedlasting kjører en bot-sjekk i nettleseren (Vercel BotID) — mer i personvernerklæringen.

Del 1uten hjelpemidler · 1 time · 4 oppgaver · 12 poeng

Oppgave 1-1Prisformel sparkesykkel

Firmaet Roi leier ut elektriske sparkesykler.

Prisen for å leie en sparkesykkel fra Roi beregnes slik:

  • 8 kroner for å låse opp sparkesykkelen
  • 3 kroner per minutt

Hvor mye må du betale for å låse opp og leie en sparkesykkel i 4 minutter?

Tenk deg at du låser opp og leier en sparkesykkel. Prisen du betaler, er 53 kroner. Hvor mange minutter varer turen?

Du vil lage en formel for prisen P du må betale for å leie en sparkesykkel i x minutter.

Hvilken av formlene nedenfor er riktig? Husk å begrunne svaret ditt.

A. P=8x+3

B. P=8+x+3

C. P=8⋅3⋅x

D. P=8+3x

E. P=8x+3x

Fasit

20kr

15min

D: P=8+3x

Løsningsforslag

Oppstartsprisen er 8 kr og leieprisen er 3 kr per minutt. For 4 minutter:

8+3⋅4=8+12=20kr

Vi vet at prisen er 53 kr, og setter opp en likning:

8+3x=533x=45x=15min

Prisen er alltid 8 kr i oppstart pluss 3 kr for hvert minutt. Formelen for x minutter er altså:

P=8+3x

Alternativ D er riktig.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 3 poeng

1 poeng

Svaret 20 kroner gir 1 poeng. Feil svar gir 0 poeng. Riktig svar gir poeng selv om utregning eller begrunnelse mangler. Hvis kandidaten viser utregning og får 20 som svar uten å ta med benevning, gis det 1 poeng.

1 poeng

Riktig svar med begrunnelse gir 1 poeng. Feil svar gir 0 poeng. Hvis kandidaten viser utregning og får 15 som svar uten å ta med benevning (minutter), gis det 1 poeng.

1 poeng

Svar D eller svar P=8+3x gir 1 poeng, også dersom begrunnelse mangler. Feil svar gir 0 poeng. Begrunnelse tas i betraktning ved helhetsvurdering av «resonnering og kommunikasjon».

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 1-2Sammenligne priser på hundemat

Du skal kjøpe hundemat og kan velge mellom merkene Gnafs og Nam-Nam. Hundematen selges i sekker.

GnafsNam-Nam
Pris per sekk700 kroner600 kroner
Vekt per sekk10 kg8 kg
Mengde per dag250 gram200 gram

Skriv av tabellen nedenfor. Gjør beregninger og fyll inn riktige tall i de tre tomme rutene.

Nam-Nam hundemat

Vekt (kg)8421
Pris (kroner)600

Hvilken hundemat har den laveste kiloprisen? Hva er prisen per kilogram for denne hundematen?

Hvilken hundemat gir lavest kostnad i kroner per dag? Husk å begrunne svaret ditt.

Fasit

300, 150, 75 kr

Gnafs: 70kr/kg

Nam-Nam: 15kr/dag

Løsningsforslag

Nam-Nam koster 600 kr for 8 kg. Vi deler på 2, 4 og 8 for å finne prisene:

Nam-Nam hundemat

Vekt (kg)8421
Pris (kroner)60030015075

Kilopris for hvert merke:

  • Gnafs: 700÷10=70kr/kg
  • Nam-Nam: 600÷8=75kr/kg

Gnafs har den laveste kiloprisen med 70kr/kg.

Daglig kostnad for hvert merke:

  • Gnafs: 250g=0,25kg, kostnad per dag =0,25⋅70=17,50kr
  • Nam-Nam: 200g=0,20kg, kostnad per dag =0,20⋅75=15,00kr

Nam-Nam gir lavest kostnad per dag med 15kr/dag.

Selv om Gnafs er billigst per kilogram, trenger hunden mer Gnafs per dag (250 g) enn Nam-Nam (200 g), og Nam-Nam vinner likevel på daglig kostnad.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 3 poeng

1 poeng

For poeng kreves riktige tall i alle de tre rutene. Det kreves ikke at kandidaten viser utregning eller resonnement.

1 poeng

For poeng kreves riktig svar på begge de to spørsmålene. (Det kan gjøres unntak for følgefeil: hvis kandidaten har funnet riktig kilopris for Gnafs, men gjort en feil utregning i 2a og med det utgangspunktet får at Nam-Nam har lavest kilopris.)

1 poeng

For poeng kreves riktig svar (Nam-Nam) med begrunnelse for hvorfor svaret er riktig.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 1-3Prosentvis prisforskjell sjokolade

Marko har kjøpt en sjokoladeplate i en butikk. Den kostet 20 kroner.

Mari har kjøpt en sjokoladeplate på en bensinstasjon. Den kostet 50 kroner.

Det var rart. Kan vi ha regnet riktig? Hvorfor får vi ulike prosenttall?

Gjør beregninger og svar på Marko sine spørsmål.

Fasit

Begge har rett. Marko: 3020⋅100%=150% (grunnlag: butikkpris). Mari: 3050⋅100%=60% (grunnlag: bensinstasjonspris).

Løsningsforslag

Marko regner ut hvor mye dyrere bensinstasjonen er sammenlignet med butikken (bruker butikkprisen 20 kr som grunnlag):

50−2020⋅100%=3020⋅100%=150%

Mari regner ut hvor mye billigere butikken er sammenlignet med bensinstasjonen (bruker bensinstasjonsprisen 50 kr som grunnlag):

50−2050⋅100%=3050⋅100%=60%

Begge har regnet riktig. De får ulike prosenttall fordi de har brukt forskjellige grunnlag. Marko regner prosentvis økning fra butikkpris (20 kr), mens Mari regner prosentvis reduksjon fra bensinstasjonspris (50 kr).

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 3 poeng

Poeng settes ut fra en helhetsvurdering av kompetansen kandidaten viser:

  • 0 poeng for svært lav eller ingen kompetanse
  • 1 poeng for lav kompetanse
  • 2 poeng for middels kompetanse
  • 3 poeng for høy kompetanse

Veiledende anbefaling: 1 poeng for å vise at Marco har regnet riktig, 1 poeng for å vise at Mari har regnet riktig, og 1 poeng for å forklare hvorfor de får forskjellige svar.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 1-4Reiser fra Norge til fire land

Lest inn av KI og ikke kontrollert manuelt enda — kan inneholde feil.

Tabellen under viser antall reiser fra Norge til fire utvalgte land i 3. kvartal (juli, august og september) i 2022.

Antall reiser i 3. kvartal 2022. Alle tall i 1000.

LandReiser i altFeriereiserYrkesreiser
Danmark39633066
Sverige64057070
Spania25524114
Frankrike1251169

Tallene i tabellen er oppgitt i antall tusen reiser.

Hvor mange feriereiser var det til sammen til Spania og Frankrike i 3. kvartal 2022?

En elev velger to av landene fra tabellen og lager et søylediagram.

Søylediagram

Hvilke to land er det søylediagrammet tar for seg?

Eleven ser på tabellen og lurer på hvor mange reiser i alt det var til Frankrike i løpet av hele 2022. Eleven gjetter på 500000.

Forklar hvordan eleven kan ha tenkt, og vurder om 500000 reiser kan være realistisk.

Fasit

357000 feriereiser

Danmark og Spania

500000 reiser kan være realistisk hvis det er like mange reisende hvert kvartal. Det er trolig ikke realistisk fordi flere reiser til Frankrike om sommeren.

Løsningsforslag

Tabellen viser tall i antall tusen reiser.

Feriereiser til Spania og Frankrike=241+116=357 (tusen reiser)

Det var i alt 357 000 feriereiser til Spania og Frankrike i 3. kvartal 2022.

Vi ser på søylediagrammet og sammenligner med tabellen.

Diagrammet viser to land der ett land har langt flere reiser enn det andre. Fra tabellen ser vi at Sverige har flest reiser (640 tusen) og Danmark nest flest (396 tusen), men begge er mye større enn Spania (255 tusen) og Frankrike (125 tusen).

Søylediagrammet viser to land der en serie (blå) er klart høyere enn den andre (rød), og størrelsesforholdet passer med Danmark (396) og Spania (255).

Søylediagrammet viser Danmark og Spania.

Eleven har sett at det var 125 000 reiser til Frankrike i 3. kvartal 2022. Siden det er 4 kvartaler i et år, har eleven multiplisert: 125000⋅4=500000.

Dette er realistisk hvis det er like mange reisende til Frankrike i hvert kvartal. Det er trolig ikke realistisk, fordi det er flere som reiser på ferie om sommeren (3. kvartal) enn resten av året. Faktisk antall reiser for hele 2022 er trolig lavere enn 500 000.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 3 poeng

1 poeng

Svar 357 tusen eller 357 000 gir poeng. Svaret 357 gir ikke poeng, men teller positivt i helhetsvurdering.

1 poeng

Svaret «Danmark og Spania» gir poeng. Ett riktig land gir ikke poeng, men teller positivt i helhetsvurdering.

1 poeng

For poeng kreves i tillegg til å bemerke at 500 000 er tallet for tredje kvartal multiplisert med 4, én av disse to: Realistisk hvis det er like mange reisende per kvartal. Ikke realistisk fordi flere reiser på ferie om sommeren.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Del 2alle hjelpemidler · 3 timer · 5 oppgaver · 28 poeng

Oppgave 2-1Refleksvester ungdomsbedrift og fortjeneste

Lest inn av KI og ikke kontrollert manuelt enda — kan inneholde feil.

Ungdomsbedriften Vær Synlig UB selger refleksvester.

Kostpris (inntakskost) er 42 kroner per vest.

Bedriften bruker denne formelen til å beregne fortjenestemargin:

Fortjenestemargin=Salgspris−KostprisSalgspris

Veiledende salgspris er 89 kroner per vest.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Hvor stor blir fortjenestemarginen hvis ungdomsbedriften selger en vest til 89 kroner? Oppgi fortjenestemarginen i prosent.

Ungdomsbedriften blir kontaktet av to barnehager, Skogen og Klatrehagen, og begge er interessert i å bestille refleksvester.

De gir hvert sitt tilbud til ungdomsbedriften:

Tilbud 1: Skogen barnehage ønsker å bestille 75 vester til 80 kroner per vest.

Tilbud 2: Klatrehagen barnehage ønsker å bestille 85 vester til 75 kroner per vest.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Lag et regneark og bestem hvilket tilbud som gir størst fortjeneste for ungdomsbedriften.

Fasit

52,8%

Tilbud 1 fra Skogen barnehage gir størst fortjeneste (2850kr).

Løsningsforslag
Fortjenestemargin=Salgspris−KostprisSalgspris=89−4289=4789≈0,528=52,8%

Fortjenestemarginen er 52,8 % (avrundet til 53 %).

Vi setter opp et regneark for å beregne fortjenesten for begge tilbudene.

For hvert tilbud beregner vi:

  • Brutto inntekt = Antall × Pris per vest
  • Kostpris = Antall × 42 kr
  • Fortjeneste = Brutto inntekt − Kostpris
TilbudAntallPris per vestBrutto inntektKostprisFortjeneste
Skogen barnehage7580 kr6 000 kr3 150 kr2 850 kr
Klatrehagen barnehage8575 kr6 375 kr3 570 kr2 805 kr

Tilbud 1 fra Skogen barnehage gir størst fortjeneste med 2 850 kroner.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 4 poeng

2 poeng

1 poeng for riktig desimaltall, men manglende eller feil omgjøring til prosent. 2 poeng for riktig svar med fremgangsmåte kommunisert.

2 poeng

1 poeng kan gis hvis kandidaten viser en del kompetanse. 1 poeng dersom kandidaten gjør riktige utregninger og konkluderer riktig, men ikke har brukt regneark. 2 poeng hvis fremgangsmåten er vist og konklusjonen er korrekt. Eventuell manglende dokumentasjon av formler i regneark tas i betraktning ved helhetsvurdering av eksamensbesvarelsen og oppgaven, men gir ikke poengtrekk i denne deloppgaven.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 2-2Hotellovernattinger i Nordland

Lest inn av KI og ikke kontrollert manuelt enda — kan inneholde feil.

Tabellen under viser antall overnattinger på hotell per måned i andre halvår 2022 for to områder.

OmrådeJuliAugustSeptemberOktoberNovemberDesember
Nordland193865166230106381854307761952166
Troms og Finnmark175578167170134662129074135503132980
Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Hvor mange overnattinger var det i gjennomsnitt per måned i Nordland i andre halvår 2022?

Hjelpemiddelkrav: For hånd

Sammenlign utviklingen i antall overnattinger fra og med juli til og med desember for de to områdene. Vurder og kommenter likheter og forskjeller.

Tabellen under viser antall utleide hotellrom og gjennomsnittlig pris per rom for Nordland i månedene juli og desember 2022.

MånedUtleide romPris per rom
Juli1078411185 kr
Desember39274940 kr
Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Den samlede inntekten per måned fra utleie av rom var større i juli enn i desember. Hvor mange prosent nedgang var det i total inntekt fra juli til desember?

Fasit

113615 overnattinger i gjennomsnitt per måned

Begge områder har flest overnattinger i juli og synkende trend utover høsten. Nordland har kraftigere nedgang; Troms og Finnmark når bunnen i oktober og går litt opp igjen.

71% nedgang i total inntekt fra juli til desember

Løsningsforslag
Gjennomsnitt=193865+166230+106381+85430+77619+521666=6816916≈113615

Det var i gjennomsnitt 113 615 overnattinger per måned i Nordland i andre halvår 2022.

For begge områdene er det flest overnattinger i juli, og en synkende trend utover høsten.

Forskjellen er at for Nordland synker antallet for hver måned til og med desember, mens Troms og Finnmark når bunnen i oktober, og deretter går antallet litt opp igjen.

For Nordland er det en mye sterkere nedgang i antallet overnattinger utover høsten enn det er for Troms og Finnmark.

(En forklaring kan være at Lofoten i Nordland er et svært attraktivt reisemål om sommeren, mens Troms og Finnmark har turister om vinteren som vil se Nordlys.)

Total inntekt juli=107841⋅1185=127791585kr
Total inntekt desember=39274⋅940=36917560kr
Nedgang=127791585−36917560=90874025kr
Nedgang i prosent=90874025127791585≈0,711=71%

Den totale inntekten fra utleie av rom falt med omtrent 71 % fra juli til desember.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 6 poeng

2 poeng

2 poeng for riktig svar med fremgangsmåte vist. 1 poeng for riktig svar uten at det fremgår hvordan kandidaten har funnet svaret. 1 poeng for riktig fremgangsmåte med en regnefeil som gjør at svaret blir feil.

2 poeng

Her kan det gis 2 poeng hvis kandidaten gir en god beskrivelse med ord ut fra det hen ser i tabellen. For 2 poeng forutsettes det at kandidaten både nevner noe som er likt og noe som er forskjellig. Hvis kandidaten lager en grafisk fremstilling og kommenterer med utgangspunkt i det fremstillingen viser, gis 2 poeng, igjen forutsatt at kandidaten både nevner noe som er likt og noe som er forskjellig for de to fylkene. 1 poeng kan gis hvis kandidaten viser noe kompetanse.

2 poeng

2 poeng for riktig svar med fremgangsmåte vist. For 1 poeng er det ikke tilstrekkelig å finne omsetning per måned. Kandidaten må i tillegg vise noe kompetanse i prosentregning, eller finne nedgangen i kroner.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 2-3Meksikansk restaurant og tacosalg

Lest inn av KI og ikke kontrollert manuelt enda — kan inneholde feil.

I en meksikansk restaurant selger de fem forskjellige tacotyper. Tabellen under viser prisen på de ulike tacotypene og antall solgte av hver type lørdag 21. januar 2023.

TacoPrisAntall
Wild shrimp145 kr22
Pulled pork145 kr9
Pulled chicken135 kr22
Beef brisket155 kr38
Jackfruit125 kr11
Hjelpemiddelkrav: Krever PC

Lag et regneark med oversikt over salgsinntekt per type taco og total inntekt fra tacosalg lørdag 21. januar.

Kjøkkensjefen i restauranten vil lage grafiske framstillinger som viser

  • antall solgte tacoer av hver type
  • salgsinntekt per type taco
Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Velg ett av de to punktene over og lag en oversiktlig grafisk framstilling av salget lørdag 21. januar.

Kostnader til innkjøp av matvarer har økt mye det siste året. Kjøkkensjefen vurderer å sette opp prisen per rett med 7%.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Lag en oversikt over ny pris for de fem typene taco hvis prisen økes med 7%.

Fasit

Total inntekt: 14 730kr

Søylediagram (eller annen hensiktsmessig grafisk framstilling)

Wild shrimp: 155 kr, Pulled pork: 155 kr, Pulled chicken: 144 kr, Beef brisket: 166 kr, Jackfruit: 134 kr

Løsningsforslag

Regneark med salgsinntekt per type og total inntekt:

TacoPrisAntallSalgsinntekt
Wild shrimpkr 14522kr 3 190
Pulled porkkr 1459kr 1 305
Pulled chickenkr 13522kr 2 970
Beef brisketkr 15538kr 5 890
Jackfruitkr 12511kr 1 375
Sum inntektkr 14 730

Total inntekt fra tacosalg lørdag 21. januar var 14 730 kroner.

Søylediagram som viser antall solgte tacoer av hver type lørdag 21. januar:

(Søylediagram med de fem tacotypene på x-aksen og antall på y-aksen.)

Vekstfaktor ved 7 % økning er 1,07. Runder av til hele kroner:

TacoPris førNy pris
Wild shrimpkr 145kr 155
Pulled porkkr 145kr 155
Pulled chickenkr 135kr 144
Beef brisketkr 155kr 166
Jackfruitkr 125kr 134

Formel i regneark: = B11 * 1,07 (avrundet til nærmeste hele krone).

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 6 poeng

2 poeng

2 poeng for et oversiktlig regneark som viser alt som oppgaven etterspør. 1 poeng dersom kandidaten har regnet riktig, men ikke brukt regneark. 1 poeng for regneark med salgsinntekt per type, men manglende total salgsinntekt. Eventuell manglende dokumentasjon av formler i regneark tas i betraktning ved helhetsvurdering av eksamensbesvarelsen, men gir ikke poengtrekk.

2 poeng

For 2 poeng må fremstillingen være hensiktsmessig og få frem all relevant informasjon. Hvis fremstillingen for eksempel mangler både overskrift og forklaring for y-aksen, gis maksimalt 1 poeng. Linjediagram gir maksimalt ett poeng.

2 poeng

For 2 poeng må det komme frem hvordan kandidaten har funnet svarene, og resultatet skal være vist på en oversiktlig måte, for eksempel i tabellform. Hvis kandidaten regner ut riktig ny pris for de 5 typene, men ikke samler svarene til en oversikt, gis det 1 poeng.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 2-4Ludvigs dusjregnskap

Ludvig bor i hybelleilighet. Han synes strømregningene for 2022 var høye. Han lurer på hvor mye strøm han brukte på oppvarming av varmtvann til dusjing. Ludvig gjør undersøkelser og fyller inn data i et regneark. Se nedenfor. Strømforbruk måles i kilowattimer (kWh).

Regneark som viser Ludvigs dusjregnskap

Hjelpemiddelkrav: Krever PC

Lag et regneark som vist ovenfor. Lag formler i de grønne cellene slik at utregningene blir riktige. Husk å ta med formlene i besvarelsen din.

I celle B11 skriver Ludvig =B3 * B5/60

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Hvilket tall får Ludvig som svar i celle B11?

Foreslå en tekst han kan skrive i celle A11, som forklarer hva tallet i celle B11 betyr.

I 2023 har Ludvig blitt sammen med Ines. Hun er opptatt av både miljø og sparing. Ines gir Ludvig noen sparetips:

  • Bytt dusjhode til sparedusj. Den bruker bare 8 liter per minutt.
  • Bruk kortere tid i dusjen. 10 minutter er nok.
  • Dusj på senteret etter trening. Da trenger du å dusje hjemme bare 4 ganger per uke.

Regn med samme strømpris for 2023 som for 2022.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Hvor mange kroner kan Ludvig spare i 2023 hvis han følger alle rådene fra Ines?

Fasit

Excel-regneark med formler: =B2*B3, =B7*B4, =B8*B5, =B9*B6

91,25 timer i dusjen per år

Sparing ≈3725kr

Løsningsforslag

Regnearket for 2022 fylles inn slik:

CelleTekstFormel / verdi
B7Vannmengde per dusj (liter)=B2*B3
B8Strømforbruk per dusj (kWh)=B7*B4
B9Strømforbruk per år (kWh)=B8*B5
B10Strømutgifter per år (kroner)=B9*B6

Med verdiene fra regnearket får vi:

  • B7 = 16⋅15=240 liter per dusj
  • B8 = 240⋅0,035=8,4 kWh per dusj
  • B9 = 8,4⋅365=3066 kWh per år
  • B10 = 3066⋅1,50=4599 kr per år

Formelen =B3*B5/60 gir:

15⋅365÷60=91,25

En passende tekst i celle A11 er: «Total tid brukt på dusj per år (timer)»

Det tilsvarer at Ludvig bruker 91,25 timer i dusjen i løpet av ett år.

Med alle rådene fra Ines:

  • Nytt dusjhode: 8 liter/minutt (var 16)
  • Kortere dusjing: 10 minutter (var 15)
  • Dusjer hjemme 4 ganger per uke: 4⋅52=208 ganger per år (var 365)

Nytt strømforbruk:

  • Vann per dusj: 8⋅10=80 liter
  • Forbruk per dusj: 80⋅0,035=2,8 kWh
  • Forbruk per år: 2,8⋅208=582,4 kWh
  • Kostnad per år: 582,4⋅1,50=873,60 kr

Sparing: 4599−873,60=3725,40kr

Ludvig kan spare omtrent 3725 kroner i 2023 hvis han følger alle rådene.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 6 poeng

2 poeng

For 1 poeng må kandidaten sette opp regnearket og gjøre minst en riktig utregning. For 2 poeng kreves riktige utregninger i alle de fire cellene. Hvis regneark ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng. Hvis formler ikke er vist, tas dette i betraktning ved helhetsvurdering av oppgave 4 og ved helhetsvurdering av «resonnering og kommunikasjon».

2 poeng

1 poeng for å finne riktig tall og 1 poeng for å forklare hva tallet betyr.

2 poeng

For 2 poeng kreves riktig svar med fremgangsmåte vist. Sensor kan gi 1 poeng hvis kandidaten i hovedsak har tenkt riktig, men gjør noe feil. Merk at deloppgaven ikke direkte krever at kandidaten skal bruke regneark.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Oppgave 2-5Martines studielån Martines studielån

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Martine har et studielån. En dag i mai 2023 logger hun inn på Lånekassen.no og finner informasjonen nedenfor.

  • Renten på lånet ditt er 1,677 % per år
  • Du har fastrenteavtale for perioden 01.09.2020-31.08.2025.
  • Lån før betaling 15.06.2023: kr 127826
Tabell 1: Betalingsplan for resten av 2023
BetalingsdatoTerminbeløpLån etter betaling
15.06.2023kr 2 121kr 125 887
15.07.2023kr 2 121kr 123 940
15.08.2023kr 2 121kr 121 995
15.09.2023kr 2 121kr 120 048
15.10.2023kr 2 121kr 118 092
15.11.2023kr 2 121kr 116 139
15.12.2023kr 2 121kr 114 178

Siste termin før hele lånet er betalt tilbake: 15.08.2028

Martine blir nysgjerrig og gjør seg noen tanker:

Ta utgangspunkt i spørsmålene til Martine og gjør beregninger og vurderinger. Lag en oversikt som gir mest mulig informasjon om avdrag og renter for studielånet.

Fasit

Totalt betalt: 133623kr, renter totalt: 5797kr

Løsningsforslag

Blå boks – totalt betalt:

Fra 15.06.2023 til 15.08.2028 er det 63 terminbetalinger:

  • 2023: juni–desember = 7 terminer
  • 2024–2027: 4×12=48 terminer
  • 2028: januar–august = 8 terminer
Totalt betalt=63⋅2121=133623kr
Renter totalt=133623−127826=5797kr

Det er altså drøyt 5 800 kr mer enn selve lånet – ikke veldig mye.

Gul boks – avdrag og renter fra betalingsplanen:

Avdraget for en termin = lån før betaling − lån etter betaling. Rentene = terminbeløp − avdrag.

DatoTerminbeløpLån etterAvdragRenter
15.062 121125 8871 939182
15.072 121123 9401 947174
15.082 121121 9951 945176
15.092 121120 0481 947174
15.102 121118 0921 956165
15.112 121116 1391 953168
15.122 121114 1781 961160

Grønn boks – beregne renter fra rentesatsen:

Månedlig rentesats: 1,677%12≈0,13975%

Renter for juni: 127826⋅0,001398≈179kr

Fra betalingsplanen er rentene i juni 182 kr. Det er litt mer enn de 179 kr vi beregner fra rentesatsen. Avviket skyldes trolig at Lånekassen beregner renter daglig (ikke månedlig), og at antall dager i betalingsperioden varierer.

De to metodene gir omtrent samme svar, men ikke nøyaktig likt. Begge metodene viser at Martine betaler rundt 160–182 kr i renter per måned i 2023.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 6 poeng

Poeng settes ut fra en helhetsvurdering av kompetansen kandidaten viser:

  • 0 poeng for ubesvart eller ingen kompetanse vist
  • 1 poeng for svært lav kompetanse
  • 2 poeng for lav kompetanse
  • 3 poeng for nokså god kompetanse
  • 4 poeng for god kompetanse
  • 5 poeng for meget god kompetanse
  • 6 poeng for fremragende kompetanse

Det kan være til hjelp for sensor i vurderingsprosessen å tenke 2 poeng per «boks», men poeng for oppgaven skal til slutt settes ut fra en helhetsvurdering.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Tastatursnarveier

Navigasjon

⌘K / Ctrl+K
Åpne søk
G F
Gå til Fag
G E
Gå til Eksamener
G T
Gå til Temaer
G K
Gå til Kompetansemål
G H
Hjem
?
Vis snarveier

I oppgave

←/→ · J/K
Forrige / neste oppgave
0
Marker som ikke prøvd
1
Marker som prøvd
2
Marker som trenger hjelp
3
Marker som ferdig
S
Vis / skjul løsningsforslag
A
Legg til i liste
N
Skriv notat
Esc
Tilbake / avslutt